Ceny Fóra dárců
Smyslem Cen Fóra dárců je podpořit a vyzdvihnout důležitou práci nejen neziskových organizací, ale i firem a firemních nadací a fondů v charitativní oblasti a ve veřejně prospěšných oborech. Neziskové organizace i firmy se mohou do Cen Fóra dárců hlásit na webových stránkách cenyforadarcu.cz.
Ceny se vyhlašují pro tyto kategorie: FIRMY, FIREMNÍ NADACE A FONDY a NEZISKOVÉ ORGANIZACE, NADACE A FONDY v oborech Komunikace a Sbírky.
Ceny Fóra dárců jsou každoročné předávány kolem 29. listopadu na Dárcovském summitu vyvrcholením Dne dárců - oslavy dárcovství a poděkování všem tuzemským dárcům za jejich podporu.
Zároveň ve spolupráci s vydavatelstvím Economia zveřejňuje Fórum dárců v tento den Žebříčky nadací a fondů. Ve spolupráci s Nadací rozvoje občanské společnosti pak 29. 11. vyhlašuje také Den dárců - oslavu dárcovství a poděkování všem drobným i velkým donorům.
KATEGORIE:
1. KOMUNIKACE
Jsou vybírány nejzajímavější práce neziskových organizací a firem v oblasti komunikace veřejně prospěšných projektů.
FIRMY, FIREMNÍ NADACE A FONDY
1.1. Výroční zpráva
Do této kategorie je možné přihlásit výroční zprávu za předchozí rok nebo zprávu o odpovědném podnikání.
1.2. Charitativně komunikační projekt
Do této kategorie je možné přihlásit online a video kampaně nebo komunikační projekty - webové stránky, aplikaci pro mobilní telefony, rozhlasový spot prospěšného projektu nebo firemní filantropie, marketingovou komunikaci crowdfundingové kampaně na portálech, které podporují charitativní počiny, internetový ?televizní" pořad, blog, vlog, komunikaci na sociálních sítích a další formáty online marketingu, které firmy vytvořily jako podporu společensky prospěšného projektu. Digitální kampaň může být kombinována s outdoorovou a printovou kampaní.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE, NADACE A FONDY
1.1. Výroční zpráva
Do této kategorie je možné přihlásit výroční zprávu za předchozí rok.
1.2. Komunikační kampaň
Do této kategorie je možné přihlásit inspirativní komunikační kampaně, které byly realizovány za účelem brand awareness, osvěty společenského prospěšného tématu, ale i finančního výtěžku nebo podpory činnosti veřejně prospěšných organizací. Je možné přihlásit online a video kampaně nebo komunikační projekty, marketingovou komunikaci crowdfundingové kampaně na portálech, které podporují charitativní počiny, komunikaci na sociálních sítích a další formáty online marketingu, které byly vytvořeny jako podpora nebo osvěta společensky prospěšného projektu. Digitální kampaň může být kombinována s outdoorovou a printovou kampaní.
1.3. Veřejně prospěšný spot
Do této kategorie je možné přihlásit internetové a televizní spoty charitativních a společensky prospěšných kampaní, které neziskové organizace v předchozím roce uvedly na internetu (weby, YouTube, sociální sítě, internetové televize) nebo v televizním vysílání (ČT, Prima, Nova, TV Barrandov, případně regionální televizní vysílání).
1.4. Speciální Cena České televize
Do této kategorie je možné přihlásit storyboardy, koncepty a scénáře televizní spotů charitativních a společensky prospěšných kampaní, které neziskové organizace připravují ke spuštění v příštím roce.
Patron projektu, kterým je Česká televize, vybere ty nejzajímavější návrhy. Hodnotící komise bude posuzovat námět a nápad spotu, míru prospěšnosti a edukativnosti a dopad celé spotové kampaně.
Vítězný návrh spotu pomůže zrealizovat Česká televize a v příštím roce jej odvysílá. Součástí odměny pro vybranou neziskovou kampaň bude konzultace ze strany ČT, možnost účastnit se vzdělávacích workshopů a využití další redakční podpory dle charakteru kampaně.
2. SBÍRKY
Smyslem této oborové ceny je ukázat smysluplné a zajímavé sbírkové akce, které jsou transparentní, kredibilní a přispívají tak k rozvoji individuálního dárcovství v České republice.
FIRMY, FIREMNÍ NADACE A FONDY
2.1. Zaměstnanecká sbírka
Do této kategorie je možné přihlásit zaměstnaneckou sbírku, v rámci které jsou získávány prostředky na dobrou věc a veřejně prospěšné aktivity neziskových organizací. Tyto akce musí být organizovány firmou pro její zaměstnance a případně mohou být firmou dále podpořeny, např. matchingem.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE, NADACE A FONDY
2.1. Sbírkový projekt
Do této kategorie je možné přihlásit veřejnou sbírku, sbírkovou akci respektive sbírkový projekt, který slouží k naplňování a podpoře dobročinných a obecně prospěšných aktivit. Může se jednat o sbírky, které se obrací jak na individuální dárce, tak i na více jednotlivců. Je možné přihlásit do této kategorie i sbírkové předměty, které byly vyrobeny za účelem získávání finančních příspěvků, tzv. prospěšný merchandising či jiné způsoby, jak komunikovat veřejně prospěšné aktivity a získávat skrze ně finance na činnost projektu. Je možné nominovat i projekty, kdy se jednotlivci, týmy nebo organizace rozhodli uspořádat vlastní akci na podporu vybraného veřejně prospěšného projektu nebo neziskové organizace.
3. OSOBNOSTI FÓRA DÁRCŮ
3. 1. Osobnost nadačního sektoru - Cena odborné poroty
Členové Fóra dárců mohou nominovat osobnost tuzemského nadačního sektoru.
Pravidla pro nominace:
- Osobnost musí minimálně tři roky působit v nadaci či nadačním fondu v České republice
- Osobnost musí stát za rozvojem nadace/fondu - mít prokazatelně (finanční výsledky organizace, množství rozdělených prostředků, vliv na prospěšné téma, které nadace či fond má ve svém statusu, mediální výstupy) vliv na rozvoj profesionálního dárcovství do společnosti v nadaci či nadačním fondu
- Osobnost nemusí být nezbytně nutně hlavním manažerem či zakladatelem fondu, nejde o tvář, ale o osobnost, která svou prací stojí za výsledky nadace či nadačního fondu.
Nominace mohou neveřejně posílat všichni členové Fóra dárců. Porota složená z odborníků pak na základě kritérií vybere 3-5 Osobností nadačního sektoru.
3. 2. Osobnost filantropie
(veřejné nominace do Cen Fóra dárců)
Veřejnost může nominovat osobnost neziskového i ziskového sektoru, která měla lví podíl na tom, že podnítila u nominujícího potřebu věnovat se filantropii, ať už jako dárce, nebo v roli expertního dobrovolníka v neziskovém sektoru, dobrovolníka v sociálních službách, případně ho/ji přiměla, aby vysloveně změnil/a profesi a začal/a v neziskovém sektoru pracovat pro dobrou věc.
Ze všech nominovaných vybere odborná porota Fóra dárců tři až pět osobností.
Vyhlášení proběhne na samostatné akci, kde představíme všechny vítěze kategorie.
3.3. Sbírkový hrdina/sbírková hrdinka
(veřejné nominace do Cen Fóra dárců)
Do této kategorie je možné nominovat osobnost, která v předchozím roce zrealizovala transparentní sbírku, která byla úspěšná jak vybranou částkou, tak i celospolečenským dopadem a významně se tak zasloužila o podporu společnosti, jednotlivců nebo veřejně prospěšných organizací.
Ze všech nominovaných pak vybere odborná porota Fóra dárců tři osobnosti.
3.4. Firemní sbírkový hrdina/firemní sbírková hrdinka
Do kategorie Firemní sbírkový hrdina/sbírková hrdinka je možné nominovat osobnost, která v předchozím roce zrealizovala transparentní sbírku, která byla úspěšná jak vybranou částkou, tak i celospolečenským dopadem a významně se tak zasloužila o podporu společnosti, jednotlivců nebo veřejně prospěšných organizací.
Ze všech nominovaných pak vybere odborná porota Fóra dárců tři osobnosti.
Vyhlášení proběhne na samostatné akci, kde představíme všechny oceněné osobnosti.
Více informací na weboých stránkách cenyforadarcu.cz.